Lær Mætningsindexet at kende og tab dig

Mæthedsindex | Index der beskriver mæthed kontra kalorier indtaget

Mad der mætter mest

Hvad er Mæthedsindexet og mætningsfaktor ?
I et videnskabeligt forsøg tilbage i 1995 fik forskerne et stort testpanel til at indtage en række forskellige måltider på 1.000 kiloJoule (KJ), hvorefter testpersonerne blev bedt om at sætte score på deres mæthedsfornemmelse flere gange i timerne efter testmåltiderne.

Det er tydeligt at der ikke nødvendigvis er sammenhæng mellem vægt, Kilojoule og mæthed. Hvidt brød er på “mæthedsskalen” sat til faktor 100 som er udgangspunktet.

 

Med andre ord der der i al sin enkelthed tale om mæthed pr. Kalorie. Ønsker du at tabe dig uden at føle sult, bør du vælge fødevarer med høj mætningsfaktor, hvorimod hvis du ønsker at tage lidt på (en stærkt overset gruppe) vælger du nederst på listen med lav mætningsfaktor.

Herunder et uddrag af listen forskerne kom frem til. Fødevare / Mætningsfaktor

 
  • Kartofler 323 
  • Fisk 225 
  • Havregryn 209 
  • Appelsiner 202
  • Æbler 197 
  • Fuldkornspasta 188 
  • Oksekød 176 
  • Vindruer 169 
  • Bagte bønner 168 
  • Fuldkornsbrød 157 
  • Trekornsbrød 154 
  • Popcorn 154 
  • All Bran 151 
  • Æg 150 
  • Ost 146 
  • Hvide ris 138 
  • Linser 133 
  • Brune ris 132 
  • Guldkorn 132
  • Kiks 127 
  • Småkager 120 
  • Pastaskruer 119 
  • Cornflakes 118 
  • Bananer 118 
  • Vingummi 118 
  • Pommes frites 116 
  • Special K 116 
  • Hvidt brød 100 
  • Müsli 100 
  • Flødeis 96 
  • Franske kartofler 91 
  • Yoghurt 88 
  • Ristede peanuts 84 
  • Marsbar 70 
  • Doughnuts 68 
  • Skærekage 65 
  • Croissant 47
2 Kommentarer Tilføj dine
  1. Det er da spændende læsning. At kager og slik er helt nede i bunden hvad angår mæthedsevne er ingen overraskelse, men at kartofler og appelsiner mætter så meget i forhold til kalorierne overrasker mig nu lidt. Men helt sikkert en god nyhed, så jeg kan nyde kartofler med bedre samvittighed end før 🙂

  2. Ja, bestemt ingen grund til at undgå kartofler. Hverken for vægten eller sundhedens skyld. Den eneste grund til ikke at spise de sunde kartofler skulle da lige være at man ikke bryder sig om kartofler, sundt Superfood eller ej.

    De fleste der ikke bryder sig om kartofler kan godt lide Pommes frites, men ønsker du at tabe dig, kan det nok ikke anbefales.

    Dog kan du jo lave dine egne af sunde Pommes Frites af udskårne kartofler, penslet med en smule olie og en tur i ovnen til de er gyldne. Fedtprocenten en smule større end kogte kartofler, men dog langt fra de færdigkøbte fra dagligvarer forretningerne.

Skriv et svar